Tidningsartiklar

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3818
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tidningsartiklar

Post by Göran Strid »

Göran Strid wrote:
Per-Erik Odh wrote:En stor anledning till att folk blir upprörda är antagligen att de absolut inte vill se en havererad ekonomi igen då det ändå är så att moralen säger att det är en grej man har ordning på.
Ursäkta?!?! Havererad ekonomi? På vilka grunder vilar den oron?

Ordet balans i antagandet om folks eventuella tyckanden vore på sin plats, tycker jag. Att några vill vältra sig i stormen i vattenglaset får vi antagligen leva med, men det finns faktiskt folk utanför forumet och skitsnacket på gatan, som inte ser "en havererad ekonomi" bakom hörnet. Åtminstone jag funderar på vad det som triggar igång folk och varför man går i spinn och varför man gör det om man kan se negativa saker i frågan?

PS. Jag ser personligen väldigt positivt på att folk engagerar sig i Skövde IK - det vore ju förfärligt med motsatsen - men visst vore det trevligt om det inte oftast(?) berör sådant som har den där negativa klangen och då plötsligt flatgarvande och hånfulla smileys och inspirationen att skriva tar fart? DS.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5362
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote:
Per-Erik Odh wrote:En stor anledning till att folk blir upprörda är antagligen att de absolut inte vill se en havererad ekonomi igen då det ändå är så att moralen säger att det är en grej man har ordning på.
Ursäkta?!?! Havererad ekonomi?

Ordet balans i antagandet om folks eventuella tyckanden vore på sin plats, tycker jag. Att några vill vältra sig i stormen i vattenglaset får vi antagligen leva med, men det finns faktiskt folk utanför forumet och skitsnacket på gatan, som inte ser "en havererad ekonomi" bakom hörnet. Åtminstone jag funderar på vad det som triggar igång folk och varför man går i spinn och varför man gör det om man kan se negativa saker i frågan?

PS. Jag ser personligen väldigt positivt på att folk engagerar sig i Skövde IK - det vore ju förfärligt med motsatsen - men visst vore det trevligt om det inte oftast(?) berör sådant som har den där negativa klangen och då plötsligt flatgarvande och hånfulla smileys och inspirationen att skriva tar fart? DS.
Jag tror inte någon tror att SIK har en havererad ekonomi på grund av en räkning tidigare som förfall till betalning eller denna som förfallit. Så dum får man inte vara!
Men man får heller inte vara så dum så att man inte ser dessa tecken som att något är i oordning. Så är det ju om inte en räkning betalas som den ska. Sedan kan det finnas enkla förklaringar men inte faan är förklaringen att man har jätteordning. Eller hur?
En havererad ekonomi kommer först efter ett antal år men då är det ju antagligen försent att reparera. SIK har en guldsits nu i och med att man blev skuldfria vid rekonstruktionen. Den guldsitsen gäller att förvalta.

Att vi får utstå spott och spe när det kommer upp saker som kan vara fel får vi leva med. Det har vi liksom förtjänat. Nu gäller det ju att SIK gör sig förtjänt av ett gott ekonomiskt rykte.
Vi har ett gott rykte i övrigt och det gäller också att förvalta.
/Perka
Robin Larsson
Reactions:
Posts: 68
Joined: 23 Feb 2014, 21:18

Re: Tidningsartiklar

Post by Robin Larsson »

Göran Strid wrote:Om vi nu skulle få lite balans i snacket kring den obetalda räkningen? För det första har inte gränsen passerats än, nämligen den 3 juni. För det andra så kommer räkningen att betalas före den tidsgränsen. För det tredje har jag en undran och det är varför det har blivit ett sådant liv om just detta? Det vi nu sett av tidsgränser med mera förekommer överallt varenda dag i hela Sverige och inom alla områden och det kan vara värt att påminna om att inte minst kommuner är värsta syndare av alla på att överskrida senast före-datum. Kanske SLA kunde lägga lika mycket krut på kommunens obetalda fakturor inom föreskriven tid? Eller för den delen andra föreningar inom kommunen? Här finns massor av smaskigt material Per Engelbrektsson! Bara att sätta igång och beloppen i dina kommande rubriker kommer att bli sjufalt större! Tro mig.

Artlkeln i SLA är ett riktigt lågvatten, inte minst vad gäller ordval.

PS. Jag själv fick en påminnelseavgift häromdagen på en räkning som jag inte betalat i tid - en faktura från Apotea. Kan det vara något det också? Och h:e jag fick en i februari också! DS.
Tack.Ett svar på min fråga.
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 987
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Åstebro »

Göran Strid wrote:..... För det första har inte gränsen passerats än, nämligen den 3 juni....

....Kanske SLA kunde lägga lika mycket krut på kommunens obetalda fakturor inom föreskriven tid?

PS. Jag själv fick en påminnelseavgift häromdagen på en räkning som jag inte betalat i tid - en faktura från Apotea. Kan det vara något det också? Och h:e jag fick en i februari också! DS.
Så du menar att det stod den 3 juni som förfallodag på fakturan?

När det gäller kommunen så får de betala dryga räntor på alla fakturor de inte betalar i tid, och vad det gäller din hantering av dina fakturor tror jag inte det finns någon som är intresserad av Göran.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1353
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Tidningsartiklar

Post by peter johansson »

Anders Åstebro wrote:
Göran Strid wrote:..... För det första har inte gränsen passerats än, nämligen den 3 juni....

....Kanske SLA kunde lägga lika mycket krut på kommunens obetalda fakturor inom föreskriven tid?

PS. Jag själv fick en påminnelseavgift häromdagen på en räkning som jag inte betalat i tid - en faktura från Apotea. Kan det vara något det också? Och h:e jag fick en i februari också! DS.
Så du menar att det stod den 3 juni som förfallodag på fakturan?

När det gäller kommunen så får de betala dryga räntor på alla fakturor de inte betalar i tid, och vad det gäller din hantering av dina fakturor tror jag inte det finns någon som är intresserad av Göran.
Ja men det har ju INTE passerat förfallodagen ännu Anders !
peter johansson
Reactions:
Posts: 1353
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Tidningsartiklar

Post by peter johansson »

Per-Erik Odh wrote:
peter johansson wrote:Det jag tycker som är allra konstigast av alltihop är som det verkar att ingen har kontaktat Skövde IK/Hasse/Kronberg och frågat hur det ligger till och det har tydligen inte SLA heller !!!!!! Jag har ställt en fråga till Hasse och fått svar tycker att ni andra skall göra detsamma och samtidigt vill jag tillägga att man skall inte alltid tro exakt på det som står i en tidningsblaska !!


Ps Hasse är inte farlig 8-) Ds
Hur vet du att ingen kontaktat Hasse?
Jag vet att någon har kontaktat Hasse!
Jag tror inte att din rekommendation att folk ska kontakta Hasse är helt rätt eftersom det skulle riskera att döda en massa tid för honom.....

Sedan håller jag med om att man skall vara lite återhållsam i att köpa rakt av vad som står i en tidning eftersom det ofta finns parametrar att ta med som inte tidningen har med. I detta fallet tex. så kan ju SIK ha ett likviditetsproblem utan att det är ett budgetproblem. Intäkter och utgifter under ett år behöver ju inte sammanfalla. Är det så att Maj är med i årsbokslut så är det ju antagligen ett glapp på inkomsterna mellan sista matchen och bilbingon/bakluckeloppiset som kan förklara den släpande räkningen?!
Perka......jag skrev det verkar som.......skillnad på att säga att ingen har gjort det !!!! det jag menar är det de flesta verkar tro på det som står i tidningen i stället för att fråga de som vet och visst tar det lite tid för Hasse att svara men det gör han säkert och den tiden tar han sig utan tvekan ;)
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 987
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Åstebro »

peter johansson wrote:
Anders Åstebro wrote:
Göran Strid wrote:..... För det första har inte gränsen passerats än, nämligen den 3 juni....

....Kanske SLA kunde lägga lika mycket krut på kommunens obetalda fakturor inom föreskriven tid?

PS. Jag själv fick en påminnelseavgift häromdagen på en räkning som jag inte betalat i tid - en faktura från Apotea. Kan det vara något det också? Och h:e jag fick en i februari också! DS.
Så du menar att det stod den 3 juni som förfallodag på fakturan?

När det gäller kommunen så får de betala dryga räntor på alla fakturor de inte betalar i tid, och vad det gäller din hantering av dina fakturor tror jag inte det finns någon som är intresserad av Göran.
Ja men det har ju INTE passerat förfallodagen ännu Anders !
Peter, jag vet inte vad du svarade på egentligen när du först svarar "Ja" och sedan att det INTE har passerat förfallodatumet ännu. :?

Göran har fel i att gränsen inte är nådd ännu då förfallodatumet i artikeln stämmer, och alla andra uppgifter stämmer också förövrigt som står i artikeln man kan läsa om detta i SLA den 17 maj.

37 647kr i hallhyra (fakturadatum den 5 mars)
7 april skulle den vara betald.
7 maj så får SIK en påminnelse om betalningen

Och!
Att man riskera att få seniorverksamheten utestängd från Billingehov om den inte betalas inom 90 dagar från det då fakturan skrevs t (5 mars)


Detta är i linje med de restrektioner Skövde Kommun tog i tidsperspektivet när den lyckade rekonstruktionen för Skövde IK kom till.
Denna "åtstramning" gäller givetvis för alla föreningar inom Skövde Kommun, men är dock ännu vid dags datum inte prövat.
Denna åtgärd kom till för att Fritidsförvaltningen fick massiv kritik (från KS förmodar jag) för att man låtit det gå så långt med obetalda fakturor för just Skövde IK´s del.
Där man låtit klubben skjuta sin fakturor framför sig allt för länge.
Vilket i sin tur föranledde till en helt ohållbar situation i det långa loppet för alla parter.

Har ni glömt detta eller bara missat att ta till er det?
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 987
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Åstebro »

Göran Strid wrote:....och det kan vara värt att påminna om att inte minst kommuner är värsta syndare av alla på att överskrida senast före-datum......

(...Tro mig....)

Artlkeln i SLA är ett riktigt lågvatten, inte minst vad gäller ordval.
Jag vill börja nedifrån och upp med att kommentera detta citat.

Vilka ordval är det du reagerar emot Göran?
Jag kan i alla fall inte se något speciellt i ögonfallande ordval i Per Engelbrektssons artikel den 17/5 om Skövde IK´s fakturasläp med hyran?

Kommuner som inte sköter sina betalningar får betala därefter Göran.
Allt enligt de avtal som man skrivit med leverantören.
Vilket kan bli väldigt dyrt om man inte gör rätt för sig.
Exempelvis referensränt + 8% enheter (ref.räntan är just nu 1%)

Och som tillägg till "protokollet" så är det också sagt så från Skövde Kommuns sida sett att ALLA skall behandlas lika oavsett om man är privatperson eller en förening.
Vilket medför en påminnelseavgift samt en löpande ränta bestående av det jag nyss skrev (ref.ränta +8% enheter)

Och eftersom Skövde IK kommer att behandlas precis som vilken "kreti å pleti" som helst boendes i Skövde så kommer detta släp med hyresfakturan att kosta klubben exakt 60kr i påminnelseavgift, samt löpande dröjesmålsräntan bestående av ref.räntan +8% enheter och snart nog en inkassoavgift på 180kr + dröjesmålsräntan.

Och en dröjesmålsränta på 9% av 37 647kr blir 41 035,23 blir för 30 dagar en diff på ca 3400kr.
Detta lågt räknat och pengar som man kunde lagt på material som klubbor exempelvis, men nu pengar som bara går förlorade rakt ut i "tomma intet" för klubben. :(
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5362
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Anders Åstebro wrote:
Göran Strid wrote:....och det kan vara värt att påminna om att inte minst kommuner är värsta syndare av alla på att överskrida senast före-datum......

(...Tro mig....)

Artlkeln i SLA är ett riktigt lågvatten, inte minst vad gäller ordval.
Jag vill börja nedifrån och upp med att kommentera detta citat.

Vilka ordval är det du reagerar emot Göran?
Jag kan i alla fall inte se något speciellt i ögonfallande ordval i Per Engelbrektssons artikel den 17/5 om Skövde IK´s fakturasläp med hyran?

Kommuner som inte sköter sina betalningar får betala därefter Göran.
Allt enligt de avtal som man skrivit med leverantören.
Vilket kan bli väldigt dyrt om man inte gör rätt för sig.
Exempelvis referensränt + 8% enheter (ref.räntan är just nu 1%)

Och som tillägg till "protokollet" så är det också sagt så från Skövde Kommuns sida sett att ALLA skall behandlas lika oavsett om man är privatperson eller en förening.
Vilket medför en påminnelseavgift samt en löpande ränta bestående av det jag nyss skrev (ref.ränta +8% enheter)

Och eftersom Skövde IK kommer att behandlas precis som vilken "kreti å pleti" som helst boendes i Skövde så kommer detta släp med hyresfakturan att kosta klubben exakt 60kr i påminnelseavgift, samt löpande dröjesmålsräntan bestående av ref.räntan +8% enheter och snart nog en inkassoavgift på 180kr + dröjesmålsräntan.

Och en dröjesmålsränta på 9% av 37 647kr blir 41 035,23 blir för 30 dagar en diff på ca 3400kr.
Detta lågt räknat och pengar som man kunde lagt på material som klubbor exempelvis, men nu pengar som bara går förlorade rakt ut i "tomma intet" för klubben. :(

Är det inte så att du skall ta med årets antal dagar i ekvationen också. Dröjsmålsräntan blir då betydligt lägre! Det blir väl drygt 8 kr per dag och det får du ta gånger antal dagar. Så nattsvart blir inte räntan som du fått fram :D
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 987
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:
Anders Åstebro wrote:
Göran Strid wrote:....och det kan vara värt att påminna om att inte minst kommuner är värsta syndare av alla på att överskrida senast före-datum......

(...Tro mig....)

Artlkeln i SLA är ett riktigt lågvatten, inte minst vad gäller ordval.
Jag vill börja nedifrån och upp med att kommentera detta citat.

Vilka ordval är det du reagerar emot Göran?
Jag kan i alla fall inte se något speciellt i ögonfallande ordval i Per Engelbrektssons artikel den 17/5 om Skövde IK´s fakturasläp med hyran?

Kommuner som inte sköter sina betalningar får betala därefter Göran.
Allt enligt de avtal som man skrivit med leverantören.
Vilket kan bli väldigt dyrt om man inte gör rätt för sig.
Exempelvis referensränt + 8% enheter (ref.räntan är just nu 1%)

Och som tillägg till "protokollet" så är det också sagt så från Skövde Kommuns sida sett att ALLA skall behandlas lika oavsett om man är privatperson eller en förening.
Vilket medför en påminnelseavgift samt en löpande ränta bestående av det jag nyss skrev (ref.ränta +8% enheter)

Och eftersom Skövde IK kommer att behandlas precis som vilken "kreti å pleti" som helst boendes i Skövde så kommer detta släp med hyresfakturan att kosta klubben exakt 60kr i påminnelseavgift, samt löpande dröjesmålsräntan bestående av ref.räntan +8% enheter och snart nog en inkassoavgift på 180kr + dröjesmålsräntan.

Och en dröjesmålsränta på 9% av 37 647kr blir 41 035,23 blir för 30 dagar en diff på ca 3400kr.
Detta lågt räknat och pengar som man kunde lagt på material som klubbor exempelvis, men nu pengar som bara går förlorade rakt ut i "tomma intet" för klubben. :(

Är det inte så att du skall ta med årets antal dagar i ekvationen också. Dröjsmålsräntan blir då betydligt lägre! Det blir väl drygt 8 kr per dag och det får du ta gånger antal dagar. Så nattsvart blir inte räntan som du fått fram :D
Hmmm, det smög in sig en tankevurpa hos mig där Perka så du får rätt i det du säger. ;)
En piss i Mississippi med andra ord då kan man ju tycka.
Kanske är just det som SIK och Göran Strid med flera tycker att det är, vad vet jag?
Personligen anser jag att förtroendemissbruket är allvarligare än själv summan.

Men likväl så är den av Göran Strids kritiserade artikeln i SLA basserad på enbart fakta, och GS får nog förklara sig vad det gäller både ordval och fakta fel han försöker lura i folk med.....
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 987
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:
peter johansson wrote:Det jag tycker som är allra konstigast av alltihop är som det verkar att ingen har kontaktat Skövde IK/Hasse/Kronberg och frågat hur det ligger till och det har tydligen inte SLA heller !!!!!! Jag har ställt en fråga till Hasse och fått svar tycker att ni andra skall göra detsamma och samtidigt vill jag tillägga att man skall inte alltid tro exakt på det som står i en tidningsblaska !!


Ps Hasse är inte farlig 8-) Ds
Hur vet du att ingen kontaktat Hasse?
Jag vet att någon har kontaktat Hasse!
Jag tror inte att din rekommendation att folk ska kontakta Hasse är helt rätt eftersom det skulle riskera att döda en massa tid för honom.....

Sedan håller jag med om att man skall vara lite återhållsam i att köpa rakt av vad som står i en tidning eftersom det ofta finns parametrar att ta med som inte tidningen har med. I detta fallet tex. så kan ju SIK ha ett likviditetsproblem utan att det är ett budgetproblem. Intäkter och utgifter under ett år behöver ju inte sammanfalla. Är det så att Maj är med i årsbokslut så är det ju antagligen ett glapp på inkomsterna mellan sista matchen och bilbingon/bakluckeloppiset som kan förklara den släpande räkningen?!
Peter tycker att man skall slå en signal till SIK/Hasse/Kronberg och höra hur det egentligen står till angående denna artikel om den släpande hyresfakturan.
Han hade tydligen hört sig för med Hasse och fått ett svar som han verkar vara nöjd med.
Så nöjd att han gladeligen instämer i Görans försök att misskreditera Per Engelbrektsson och hans artikel i SLA den 16-17 maj.

Skövde IK/Hasse/Kronberg är motagare i detta fall, och det som Hasse tydligen har sagt till Peter och Göran är det som passar hans syfte bäst.

Skall man ta reda på fakta så bör man nog söka upp källan till detta och inte motagaren.

*Jag sökte upp budbäraren till artikeln, och Per E konstaterade krasst att uppgifterna i artikeln stämmer med det underlag som han hade fått till sig för att skriva artikeln.
*Jag råkade av en händelse "springa på" källan till underlaget till artikeln, och fick än en gång bekräftat att alla siffror som var med där stämmer till punkt och pricka.

Med andra ord så vill jag påstå att personer som Peter Johansson och Göran Stridh som har skrivit om detta här på forumet far med osanning.
Om de sedan har fått denna osanning av Hasse har jag inte en aning om, men det är väl inte otroligt att så är fallet.

Att skriva som Göran skrev i sitt inlägg:
Göran Strid wrote:........För det första har inte gränsen passerats än, nämligen den 3 juni....

Artlkeln i SLA är ett riktigt lågvatten, inte minst vad gäller ordval.
Är ju en ren lögn från Göran!
Till och med i dubbel bemärkelse!


Att sedan Peter Johansson innan dess skriver att han har minsann pratat med Hasse, ställt en fråga och fått svar och strax där på skriver att man inte skall tro allt som skrivs i en tidningsblaska är rätt beklämmande.

Speciellt då "gränsen var nådd" sedan länge då förfallodagen INTE var den 3 juni som Göran och Peter påstår!
Att all fakta i artikeln stämmer till punkt och pricka, och är bekräftat av ekonomen på fritidsnämnden (källan) som har handlagt detta ärende.

Så återigen, ta reda på fakta innan ni börjar skrika om lågvattenmärke och felaktigheter i artiklar.
Inte speciellt svårt att göra så i det här fallet så slipper ni fara med osanningar till höger och vänster bra för att göra ett misslyckat försök att försvara Skövde IKs förfarand med sina hyresavier.

Och framför allt så borde Göran Stridh be journalisten Per Engelbrektsson om ursäkt för att hans påståendet om att artikeln skulle vara ett lågvattensmärke!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5362
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Idag kan man läsa om både Max Friberg och Anton Strålman i SLA.
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5362
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

En notis i SLA där man kan läsa att Johan Erkgärds är i Tjeckien nästa vecka och spelar VM i inlines.

Sverige har ett silver att försvara och om jag inte är ute och seglar var väl Erkgärds med och bärgade det förra sommaren?

Det är kul när spelare som representerar, eller har representerat, SIK i ettan, syns internationellt!
/Perka
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: Tidningsartiklar

Post by Oscar Soljamo »

Just innlines vm, Där kan kan hitta rolig mix av vm spelare och tex div1 spelare.
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5362
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Leif Boork lämnar sitt uppdrag på TV4. Säkert många som blir glada men vi är säkert ett rätt stort antal som kommer sakna hans expertkommentarer!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/s ... 8991691.ab
/Perka
Post Reply