Jag får känslan av att här väntar vi på att en ”mirakel man” skall knacka på dörren till Skövde IK’s styrelserum där de har ett möte om ”Skall vi leva eller skall vi dö!”…
Typ så som det skedde en gång i tiden i ”Gnällbältets” huvudstad Örebro.
En dag kom det en man vid namn Mikael Fahlander in på deras arena/ishall köpte först sig ett häfte med billotteri, sedan knackade han på dörren in till rummet å klev in.
Han presenterade sig antagligen på något sätt och förklarade att han fått höra om deras ekonomiska bekymmer.
Han frågade hur mycket det rörde sig om och när han sedan fick det så bad han om ett konto
där han kunde sätta in en ”liten slant”…:
Umgefär så gick det till när Örebro började sin resa tillbaks till finrummen inom hockeyn fick jag till mig den dagen då Skövde IK spelade sin första match i kvalet mot Örebro.
En match som vi förlorade med ett par mål och inte var speciellt välspelad…
Resten av resan blev desto bättre utförd av spelarna…
Detta ”mirakel” som skedde i Örebro då lär nog inte ske här i Skövde idag tror jag, men förstår att det finns somliga som hoppas
på något liknande, så och jag.
Detta med SIK’s ekonomi har ju varit något av en färgad tråd i i trassligt garnnystan nu under många års tid.
Och här har inte mig veterligen inte någon ”mitakelman” visat sig ännu utan den ”färgade tåten” har nystats upp på annat sätt för att sedan tappats så det trasslat till sig igen.
”Vill vi leva eller vill vi dö!”
För mig känns det som att skall det finnas någon
verksamhet hockey
kvar här i Skövde i framtiden så behövs det till något radikalt.
Valen som finns ser jag som rätt enkla egentligen och båda valen som jag tänker på handlar om att ”Rätta mun efter matsäcken”.
Antingen löses problemet med personer som skjuter till kapital ochblöser utan skulderna som finns nu.
Vilka det är och hur det skall gå till har jag inte en susning om och tänker inte lägga någon energi på att ta reda på heller för den delen.
Eller så får det bli en total ”kapitulation” och försätta klubben i KK, vilket kan kännas som ett nederlag här och nu, men som kan vara starten för något nytt och hållbart.
Oavsett vilket allternativ det blir så finns det bara en väg att gå i framtiden som jag ser det och det är att ”Rätta mun efter massäcken” och inte tro att vi kan leva över våra tillgångar och använda på ett osunt sätt igen.
Det kommer handla om både ekonomiska och mänskliga resurser som vi måste hushålla med och/eller nyttja på bästa sätt i framtiden.
Jag antar att det finns mänskliga eldsjälar som vill bli nyttjade, men sedan måste dessa få ett stöd från medlemmar i en framtida tänkt organisation.
Hur som haver så måste allt som sker framöver handla om att ”Rätta mun efter massäcken”…
Det måste till en förändring på många plan om hockeyn skall någon framtid i staden vid det glimrande berget Billingen.