Skövde IK 2020/21

Här diskuterar du Silly season. Övergångar, utlåningar, rykten på stan
Post Reply
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Skövde IK 2020/21

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 17 Aug 2020, 11:21 Skoglund - Mjörnbergs parhäst - granskar Skövde och jämför laget med Mariestad. Intressant läsning och överraskar nog en del läsare.

http://www.hockeystaden.se/2020/08/17/s ... skaraborg/
Intressant! Första träningsmatchen gav ju såklart mersmak, så nu ser man fram emot resten av säsongen!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2020/21

Post by Göran Strid »

Dragskott, den nationella hockeybloggen, har rankat de tio bästa målvaktsparen, backar och forwards i HE.

På plats nr 1: Målvaktsparet Robin Wallin och Hugo Fagerblom i Skövde IK (tidigare kommenterat)
På plats nr 1: Backen Adam Thilander
På plats 10: Henrik Thegel i Skövde IK

Nog verkar det som flera experter har Skövde IK under lupp och nog anser att laget är intressant. Som bekant anser andra experter (parhästarna Mjörnberg och Skoglund) att bredden dessutom är större denna säsong. Tänk att man som enögd supporter inte är ensam denna gång... ;)
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK 2020/21

Post by Gunwaldh Johansson »

Göran Strid wrote: 31 Aug 2020, 07:43 Dragskott, den nationella hockeybloggen, har rankat de tio bästa målvaktsparen, backar och forwards i HE.

På plats nr 1: Målvaktsparet Robin Wallin och Hugo Fagerblom i Skövde IK (tidigare kommenterat)
På plats nr 1: Backen Adam Thilander
På plats 10: Henrik Thegel i Skövde IK

Nog verkar det som flera experter har Skövde IK under lupp och nog anser att laget är intressant. Som bekant anser andra experter (parhästarna Mjörnberg och Skoglund) att bredden dessutom är större denna säsong. Tänk att man som enögd supporter inte är ensam denna gång... ;)
Jag ger inte så mycket för dessa rankningar. Skövde ser något bättre ut på pappret denna säsong men man måste också vissa detta på isen. Det tror jag kan bli svårare tyvärr. Man borde kunna slåss om en plats i allettan men det kommer nog stå mellan 8 - 9 lag om dessa platser.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2020/21

Post by Göran Strid »

Gunwaldh, som sagt, rankingar är ofta rent av missvisande, men nog är det kul på sitt sätt att Skövde IK åtminstone uppmärksammas, något som sannerligen inte har förekommit så ofta utanför kommunen (eller kommunen norr därom) de senaste åren, rent av de senaste 10 åren?
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK 2020/21

Post by Gunwaldh Johansson »

Göran Strid wrote: 31 Aug 2020, 10:20 Gunwaldh, som sagt, rankingar är ofta rent av missvisande, men nog är det kul på sitt sätt att Skövde IK åtminstone uppmärksammas, något som sannerligen inte har förekommit så ofta utanför kommunen (eller kommunen norr därom) de senaste åren, rent av de senaste 10 åren?
Göran!
Självklart är det kul att Skövde uppmärksammas.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2020/21

Post by Göran Strid »

Dragskott rankar de tio bästa målvakterna i ettan. Eftersom även Lejon har två målvakter klara, så borde det vara totalt en ranking av 94 målvakter. Kul för Skövde!
Plats nr 2: Robin Wallin'
Plats nr 9: Hugo Fagerblom
(Plats nr 7: Tobias Sandberg)

Och som sagt, rankas som det bästa målvaktsparet i ettan.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 2020/21

Post by Per-Erik Odh »

Nu är träningsmatchandet avklarat och det är som vanligt ömsom vin, ömsom vatten, precis som det ska vara.

Jag inbillar mig att jag sett ett bättre passningsspel och en bättre förmåga att hantera hög fart än vad vi är vana vid under denna period.

Jag tycker mig också se att de konditionsmässigt inte är lika bra med tanke på många tredjeperioder där vi märkbart gör lite fler misstag.

Det övergripande intrycket är att SIK anno 20/21 överraskat mig positivt under försäsongen och att det känns som vi är längre fram i utbildningen än vad vi brukar vara inför seriestarten.

Vad är era andras intryck?
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2020/21

Post by Göran Strid »

Jag håller med och instämmer med några tillägg. Något jag tycker mig ha sett är dels en negativ sak, dels två positiva grejer. Det negativa är väl att jag saknat den mer profilerade spetsen hos några lirare än vad jag hoppats på. Några undantag på slutet är väl Ström, Henriksson, Emanuelsson och Thilander. Sedan längtar jag förstås efter att få se hemvändaren från Västerås, William Johansson!

Det positiva jag skulle vilja tillägga är helt klart en ökad bredd på laget samt inte minst ett stundtals briljan pp-spel, som kommer få en och annan motståndare att köpa korv (om nu korvkiosken är öppen...)!
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Skövde IK 2020/21

Post by Urban Stahel »

Göran Strid wrote: 26 Sep 2020, 12:00 Jag håller med och instämmer med några tillägg. Något jag tycker mig ha sett är dels en negativ sak, dels två positiva grejer. Det negativa är väl att jag saknat den mer profilerade spetsen hos några lirare än vad jag hoppats på. Några undantag på slutet är väl Ström, Henriksson, Emanuelsson och Thilander. Sedan längtar jag förstås efter att få se hemvändaren från Västerås, William Johansson!

Det positiva jag skulle vilja tillägga är helt klart en ökad bredd på laget samt inte minst ett stundtals briljan pp-spel, som kommer få en och annan motståndare att köpa korv (om nu korvkiosken är öppen...)!
Den virala korvkiosken är alltid öppen ;)
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Skövde IK 2020/21

Post by Marcus Lundgren »

Jag står fast vid det jag har skrivit vid upprepade tillfällen i diverse matchtrådar, när man är bra, då är man riktigt bra. Man behöver dock slipa bort de här perioderna när man blir alldeles för passiva (främst i egen zon).

För mig så är det största utropstecknet hittils Ström, har dom bloddopat honom under sommaren eller vad har dom gjort egentligen?! Han gjorde en bra säsong ifjol, men hittills har han varit helt fenomenal.

Andra plus är Thilander, Emanuelsson och Santesson (till och från).

Lite inne på Görans linje också att man saknar lite från några av de förväntade spetsarna.
Ingen har varit direkt dålig, Thegel har varit bra, men inte sådär sylvass i avsluten som man ju vill att han ska vara, Henriksson har varit lite upp och ner, men han var RIKTIGT bra mot Enköping (såg även bra ut fram till matchstraffet mot bois).

Målvakterna har båda varit lite upp och ner, gjort bra räddningar, men i samma match släppt in mål som man tycker de ska ha.
Jag inbillar mig dock att målvakterna är de som har det tuffast på försäsongen då man är lite "kall" och ett litet misstag syns så tydligt jämfört med en felpassning i anfallszon eller liknande. Ska tilläggas att Hugo såg riktigt stabil ut mot bois nu sist. Så summa summarum så är jag är inte orolig för någon av målvakterna.

Det ser spännande ut! Måtte det bli en värdig säsong av detta (med tanke på corona-skiten).
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 2020/21

Post by Per-Erik Odh »

Okej, han har bara stått två matcher i serien ännu men där har han verkligen imponerat stort. Robin har ju visat en vinnarskalle av rang i de två seriematcherna och det var något som åtminstone jag inte såg sådär jättemycket av i träningsmatcherna. Jättekul att han har visat detta nu när han klev in på allvar :D :clap: :thumbup:
/Perka
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2020/21

Post by peter johansson »

Per-Erik Odh wrote: 12 Oct 2020, 11:54 Okej, han har bara stått två matcher i serien ännu men där har han verkligen imponerat stort. Robin har ju visat en vinnarskalle av rang i de två seriematcherna och det var något som åtminstone jag inte såg sådär jättemycket av i träningsmatcherna. Jättekul att han har visat detta nu när han klev in på allvar :D :clap: :thumbup:

Bara att instämma Perka ;) ;)
Post Reply