Corona och ekonomi

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Gunwaldh Johansson wrote: 21 Aug 2020, 20:09 Coronautbrott i Borlänge – nu pausas verksamheten tills vidare
https://hockeynews.se/articles/15539/?f ... ydkwCRRVrY
Frågan tål att upprepas. Vilken reservplanering måste man ha, om och när detta kommer att ske under seriespelet? Vi har nu på kort tid haft två tillfällen, Enköping och Borlänge, då man ställt in matcher och mer eller mindre pausar verksamheten. Och det kommer inträffa fler gånger. Oavsett vilken eventuell publikstorlek som kommer tillåtas efter 1 oktober, så är frågan om förutsättningarna för matchernas och seriens genomförande viktigare att hantera. Frågan är hur mycket nödvändigt krut man lägger på detta?
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Corona och ekonomi

Post by Gunwaldh Johansson »

BESKEDET: 50 åskådare plus spelare, ledare och personal – så är restriktionerna just nu
https://hockeybladet.nu/klubbar/beskede ... XzPZwsxbbs
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Corona och ekonomi

Post by Gunwaldh Johansson »

Kumla ställer in träningsmatch pga att en ledare blivit sjuk.
https://hockeynews.se/articles/15597/
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Gunwaldh Johansson wrote: 26 Aug 2020, 17:18 Kumla ställer in träningsmatch pga att en ledare blivit sjuk.
https://hockeynews.se/articles/15597/
Detta är bara början. Vilken konsekvensanalys har förbundet, HE och föreningarna gjort för hösten till att börja med? Ställa in matcher? Skjuta upp matcher? WO? Eller spela med det som finns kvar av truppen? Testning? Spel på annan ort? Reservutrymmet är ju minst sagt begränsat mer än veckan i november. Jag befarar att planeringen är mycket begränsad mer än att man säkert är övertygad om att det kommer bli problem. Men handlingsplaner? Verktyg? Jag får känslan av att intresset och funderingarna finns mer på publikfrågan och de praktiska åtgärderna som kommer krävas från 1 okt. Det borde vara tvärtom. Så klart att jag kan vara fel ute här, men vi får se.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Tretton personer i Bik Karlskoga är sjuka i covid-19. Meddelades nyss och man ställer in all verksamhet tills vidare. Samtliga kring A-laget sitter i karantän.

När drabbas nästa förening?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 01 Sep 2020, 11:43 Tretton personer i Bik Karlskoga är sjuka i covid-19. Meddelades nyss och man ställer in all verksamhet tills vidare. Samtliga kring A-laget sitter i karantän.

När drabbas nästa förening?
Jättetråkigt för Karlskoga, naturligtvis. Men min spontana reaktion blir ändå att de måste ha misskött sig där i Karlskoga med så många sjuka i föreningen?

Vi har ju under Corona lärt oss om något som kallas R-tal, reproduktionstal. Det ligger på ca 1 i Sverige nu och värdet anger hur många varje covidsmittad överför sin smitta till en annan. Ett R-tal på 1, det som Sverige ligger på, innebär att varje smittad person faktiskt smittar mindre än en ny människa. Om du följer folkhälsomyndigheternas rekommendationer så är chansen att du smittar vidare väldigt liten. Om nu 13 personer i föreningen är smittade på en och samma gång så anser jag det vara ett tydligt tecken på att man varit rätt dåliga på att följa rekommendetationerna.

På din fråga Göran, när drabbas nästa förening? Jag gissar att svaret är ganska snart. Det är unga och odödliga killar som spelar hockey och därmed är det nog väldigt lätt att ta på tok för lätt på reglerna för att förhindra smittspridning. :(
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Per-Erik Odh wrote: 01 Sep 2020, 12:27 ....
....
På din fråga Göran, när drabbas nästa förening? Jag gissar att svaret är ganska snart. Det är unga och odödliga killar som spelar hockey och därmed är det nog väldigt lätt att ta på tok för lätt på reglerna för att förhindra smittspridning. :(
https://sverigesradio.se/artikel/7544505

Har de skött sig så stannar det vid denna spelare. Har de inte, då har vi snart tretton där också :(
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: 01 Sep 2020, 12:35
Per-Erik Odh wrote: 01 Sep 2020, 12:27 ....
....
På din fråga Göran, när drabbas nästa förening? Jag gissar att svaret är ganska snart. Det är unga och odödliga killar som spelar hockey och därmed är det nog väldigt lätt att ta på tok för lätt på reglerna för att förhindra smittspridning. :(
https://sverigesradio.se/artikel/7544505

Har de skött sig så stannar det vid denna spelare. Har de inte, då har vi snart tretton där också :(
Oj! Vilket kommentar från föreningen...!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Och nu stänger Västerås ner verksamheten, som nyligen mötte Karlskoga. Flera spelare i Västerås har symptom.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Corona och ekonomi

Post by Gunwaldh Johansson »

Verkar som det finns något fall av Covid19 i Mariestad.
https://twitter.com/Mjornberg/status/13 ... 19298?s=20
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Corona och ekonomi

Post by Niklas Hjalmarsson »

Per-Erik Odh wrote: 01 Sep 2020, 12:35
Per-Erik Odh wrote: 01 Sep 2020, 12:27 ....
....
På din fråga Göran, när drabbas nästa förening? Jag gissar att svaret är ganska snart. Det är unga och odödliga killar som spelar hockey och därmed är det nog väldigt lätt att ta på tok för lätt på reglerna för att förhindra smittspridning. :(
https://sverigesradio.se/artikel/7544505

Har de skött sig så stannar det vid denna spelare. Har de inte, då har vi snart tretton där också :(
Ovanligt korkat uttalande från dig Perka, hur bedriver man en hockeyträning/match på ett Coronasäkert vis?
Gör Skövde detta, sitter med 1-2 meters lucka i omklädningsrummet, ingen närkontakt på isen, duschar inte på Billingehov?

En bekräftad i Mariestadslägret är garanterat bara toppen på ett isberg precis som i Karlskoga mfl, även om de inte är testade!
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Mötet mellan Tranås och Lindlöven är inställt...

Nu regnar rapporterna in, så det går snart inte att hänga med på smittans påverkan på till exempel hockeyn. Det får snart bli någon slags veckorapport, där man samlar all information om eländet. Kul fortsättning på säsongen. :(
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Niklas Hjalmarsson wrote: ....
....
Ovanligt korkat uttalande från dig Perka, hur bedriver man en hockeyträning/match på ett Coronasäkert vis?
.....
Nej Niklas, inte korkat alls!

Till exempel så är man stenhård på detta att man inte visar sig i hallen om man har minsta symptom. Man håller distans och undviker onödig närhet, typ kramar, nävahälsningar och sådant. God hygien. Ja det finns massor av saker man kan göra för att minimera riskerna och massor av saker som många gör för att maximera riskerna :(

Så nej, inget korkat alls men lite korkat att inte begripa :twisted:
/Perka
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Corona och ekonomi

Post by Niklas Hjalmarsson »

Per-Erik Odh wrote: 01 Sep 2020, 20:04
Niklas Hjalmarsson wrote: ....
....
Ovanligt korkat uttalande från dig Perka, hur bedriver man en hockeyträning/match på ett Coronasäkert vis?
.....
Nej Niklas, inte korkat alls!

Till exempel så är man stenhård på detta att man inte visar sig i hallen om man har minsta symptom. Man håller distans och undviker onödig närhet, typ kramar, nävahälsningar och sådant. God hygien. Ja det finns massor av saker man kan göra för att minimera riskerna och massor av saker som många gör för att maximera riskerna :(

Så nej, inget korkat alls men lite korkat att inte begripa :twisted:
Troligen är det precis detta som alla lag lever efter som tex Skövde, Mariestad, Karlskoga mfl...
Sen att Coronan hälsar på i Mariestad just nu är jag verkligen inte förvånad över, det lär skölja över de flesta lagen (om inte alla) för eller senare!

Bara hoppas att alla idrottsutövare (& alla andra) är friska nog att tackla det här skiten!

Jag tror inte att vi får uppleva nån hockey på publikplats i vinter alls tyvärr...
Silly season is just another season!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Niklas Hjalmarsson wrote: 01 Sep 2020, 20:19
Per-Erik Odh wrote: 01 Sep 2020, 20:04
Niklas Hjalmarsson wrote: ....
....
Ovanligt korkat uttalande från dig Perka, hur bedriver man en hockeyträning/match på ett Coronasäkert vis?
.....
Nej Niklas, inte korkat alls!

Till exempel så är man stenhård på detta att man inte visar sig i hallen om man har minsta symptom. Man håller distans och undviker onödig närhet, typ kramar, nävahälsningar och sådant. God hygien. Ja det finns massor av saker man kan göra för att minimera riskerna och massor av saker som många gör för att maximera riskerna :(

Så nej, inget korkat alls men lite korkat att inte begripa :twisted:
Troligen är det precis detta som alla lag lever efter som tex Skövde, Mariestad, Karlskoga mfl...
Sen att Coronan hälsar på i Mariestad just nu är jag verkligen inte förvånad över, det lär skölja över de flesta lagen (om inte alla) för eller senare!

Bara hoppas att alla idrottsutövare (& alla andra) är friska nog att tackla det här skiten!

Jag tror inte att vi får uppleva nån hockey på publikplats i vinter alls tyvärr...
Så är det, de flesta lag har antagligen drabbats eftersom att man i en verksamhet med mycket folk rent statiskt kommer att drabbas.
Men att Karlskoga med tretton spelare samtidigt smittade har varit försiktiga, det är naivt att tro.
/Perka
Post Reply