Skövde IK:s ekonomi

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 301
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Juha Ojajärvi »

Urban Stahel wrote: 08 May 2024, 16:27
Juha Ojajärvi wrote: 08 May 2024, 14:56
Per-Erik Odh wrote: 08 May 2024, 12:32 Förra gången vi satt i skiten, 2012, var det Fredrik Ljunggren och Lars Trygg som tog över som tränare om jag inte missminner.
Bägge två var ju med på det där kk mötet och bägge pratade varmt om SIK.
Kanske någon av dem gör comeback i ledarstyrkan för A-laget om vi överlever?
Tveksamt så länge klubbchefen sitter kvar?
Har du hört saker nu igen,eller VET du?
Haha, så fort det är något emot föreningen så gnäller du? Svider sanningen?
Även fast dom spelat ihop så otroligt länge och kännt varandra sedan barnsben så är dom som katt och råtta.
Lars fick sparken senast 2019 som assisterande tränare/sportchef och AL fick en "större roll" (läs. För stor roll). Var ju inte speciellt snyggt skött.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5353
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Juha Ojajärvi wrote: 08 May 2024, 18:37
Urban Stahel wrote: 08 May 2024, 16:27
Juha Ojajärvi wrote: 08 May 2024, 14:56
Per-Erik Odh wrote: 08 May 2024, 12:32 Förra gången vi satt i skiten, 2012, var det Fredrik Ljunggren och Lars Trygg som tog över som tränare om jag inte missminner.
Bägge två var ju med på det där kk mötet och bägge pratade varmt om SIK.
Kanske någon av dem gör comeback i ledarstyrkan för A-laget om vi överlever?
Tveksamt så länge klubbchefen sitter kvar?
Har du hört saker nu igen,eller VET du?
Haha, så fort det är något emot föreningen så gnäller du? Svider sanningen?
Även fast dom spelat ihop så otroligt länge och kännt varandra sedan barnsben så är dom som katt och råtta.
Lars fick sparken senast 2019 som assisterande tränare/sportchef och AL fick en "större roll" (läs. För stor roll). Var ju inte speciellt snyggt skött.
Så något som hände för fem år sedan och som dessutom beslutades av andra skulle vara orsak till att det inte skulle gå idag. Tror jag inte en sekund på själv :)

Jag spekulerade om saken och mer var det inte. Skulle den spekulationen vara värd noll så är det snarare så att det beror på att den lösningen aldrig var aktuell.
/Perka
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1760
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Urban Stahel »

Juha Ojajärvi wrote: 08 May 2024, 18:37
Urban Stahel wrote: 08 May 2024, 16:27
Juha Ojajärvi wrote: 08 May 2024, 14:56
Per-Erik Odh wrote: 08 May 2024, 12:32 Förra gången vi satt i skiten, 2012, var det Fredrik Ljunggren och Lars Trygg som tog över som tränare om jag inte missminner.
Bägge två var ju med på det där kk mötet och bägge pratade varmt om SIK.
Kanske någon av dem gör comeback i ledarstyrkan för A-laget om vi överlever?
Tveksamt så länge klubbchefen sitter kvar?
Har du hört saker nu igen,eller VET du?
Haha, så fort det är något emot föreningen så gnäller du? Svider sanningen?
Även fast dom spelat ihop så otroligt länge och kännt varandra sedan barnsben så är dom som katt och råtta.
Lars fick sparken senast 2019 som assisterande tränare/sportchef och AL fick en "större roll" (läs. För stor roll). Var ju inte speciellt snyggt skött.
Om du vet så mycket är det väl bättre att du säger allt direkt..Att helatiden slänga ur sig påstående skapar bara onödiga rykten
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 301
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Juha Ojajärvi »

Urban Stahel wrote: 08 May 2024, 19:04
Juha Ojajärvi wrote: 08 May 2024, 18:37
Urban Stahel wrote: 08 May 2024, 16:27
Juha Ojajärvi wrote: 08 May 2024, 14:56
Per-Erik Odh wrote: 08 May 2024, 12:32 Förra gången vi satt i skiten, 2012, var det Fredrik Ljunggren och Lars Trygg som tog över som tränare om jag inte missminner.
Bägge två var ju med på det där kk mötet och bägge pratade varmt om SIK.
Kanske någon av dem gör comeback i ledarstyrkan för A-laget om vi överlever?
Tveksamt så länge klubbchefen sitter kvar?
Har du hört saker nu igen,eller VET du?
Haha, så fort det är något emot föreningen så gnäller du? Svider sanningen?
Även fast dom spelat ihop så otroligt länge och kännt varandra sedan barnsben så är dom som katt och råtta.
Lars fick sparken senast 2019 som assisterande tränare/sportchef och AL fick en "större roll" (läs. För stor roll). Var ju inte speciellt snyggt skött.
Om du vet så mycket är det väl bättre att du säger allt direkt..Att helatiden slänga ur sig påstående skapar bara onödiga rykten
Ryktet skapar ni ju själva, men kan vara ack så viktigt att se båda sidorna av myntet och inte bara köpa allt med hull och hår? Har ni inte lärt er något nu heller även när det ser ut som det gör? Dessutom så var det en motfråga, så snarare upp till DIG att ta reda på info för att besvara om det är av intresse.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6112
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Gunwaldh Johansson »

Skövde kommun kommer lämna in hyresskulden till Kronofogdemyndigheten. Så nu närmar sig slutet för SIK.
https://sverigesradio.se/artikel/kommun ... te-betalas
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6112
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Gunwaldh Johansson »

Gunwaldh Johansson wrote: 21 May 2024, 16:17 Skövde kommun kommer lämna in hyresskulden till Kronofogdemyndigheten. Så nu närmar sig slutet för SIK.
https://sverigesradio.se/artikel/kommun ... te-betalas
Nu riskerar nu även man att få lämna Billingehov.
Allt enligt SLA
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5353
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Jag tror fortfarande att det ska lösa sig på något sätt!
/Perka
Robin Hallerström
Reactions:
Posts: 64
Joined: 04 Feb 2017, 01:57

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Robin Hallerström »

Per-Erik Odh wrote: 21 May 2024, 18:50 Jag tror fortfarande att det ska lösa sig på något sätt!
Berätta gärna mer! Nu är styrelsen oanträffbara för såväl media som medlemmar. Inte direkt förtroendeingivande.

Min rostiga gamla skiva fortsätter rulla. Kommunikation! Sedan medlemsmötet har vi hört noll, inget. Förutom att billotteriet blev ett fiasko.
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 986
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Anders Åstebro »

GoodMorning! 🌞 🏊 ☀️

Fint väder ute och jag bara njuter då jag är ledig.
Hockey VM och Sverige 🇸🇪 spelar riktigt bra men behöver tagga till inför kvarten mot Finland 🇫🇮.


Hur går det egentligen för vårat lokalval lag Skövde IK då tro?🤔
Fick till mig nu i morse här på jobbet att den första obetalda fakturan har från kommunen gått vidare till fogden.
Där skulle den väl inte hamna om jag fattat det rätt efter det ”rådfrågande” medlemsmötet där det ”beslutades” att ingen KK skulle tas där och då.
Som jag har förstått det så var det väl några privatpersoner som skulle ”låna” SIK en större mängd slantar att just detta scenario skulle undvikas.🤔

Själv är jag ju rätt lost när det gäller vad som händer runt omkring klubben för att göra ett försöka ta reda upp situationen de hamnat i, men jag antar att det finns några av Er som vet destinera om den saken.

Skulle vara bra om de ”räddnings aktiviteter” som är på tapeten också kommer till till kännedom också för ”allmänheten”…
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 225
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

Gunwaldh Johansson wrote: 21 May 2024, 16:17 Skövde kommun kommer lämna in hyresskulden till Kronofogdemyndigheten. Så nu närmar sig slutet för SIK.
https://sverigesradio.se/artikel/kommun ... te-betalas
Verkligen skitjobbigt för en Skövdebo att läsa sådana artiklar i vår dagstidning. Någon lite positiv artikel någon gång skulle inte skada, eller är SLA och SIK i någon slags strid med varandra?
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 301
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Juha Ojajärvi »

Per-Erik Odh wrote: 21 May 2024, 18:50 Jag tror fortfarande att det ska lösa sig på något sätt!
Grundar sig din tro på något faktabaserat eller är det bara jag som inte får komma med "massa påståenden"? 😂
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5353
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Juha Ojajärvi wrote: 22 May 2024, 17:07
Per-Erik Odh wrote: 21 May 2024, 18:50 Jag tror fortfarande att det ska lösa sig på något sätt!
Grundar sig din tro på något faktabaserat eller är det bara jag som inte får komma med "massa påståenden"? 😂
Säger man att man tror så tror man. Säger man att man vet så vet man. Säger man att man vet utan att veta är man en lögnare. Typ så funkar det.

Det jag med säkerhet vet är det som sades på det omtalade mötet och det var att det fanns namn som kunde tänka sig att låna ut flera hundra tusen om det finns en trovärdig plan för hur vi tar oss ur detta utan en kk. Vad det är värt vet väl ingen utom den inre cirkeln.

Sedan har jag hört både ditt och datt och där har det varit siffror på både en och två miljoner som säkrats upp. Sådant hoppas jag stämmer med tanke på källorna men att det skulle stämma vet man ju inget om förrän den dan det uttalas eller att man får klart för sig att det bara är mys.

Beskeden senast kändes där och då nattsvarta men vid närmare eftertanke så förändrar ju inte beskedet från kommunen någonting. De har ju ett regelverk att förhålla sig till och de reglerna har vi ju varit medvetna om hela tiden. Naturligtvis även styrelsen.

Hoppet Juha, det är det sista som överger en :)
/Perka
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 301
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Juha Ojajärvi »

Per-Erik Odh wrote: 22 May 2024, 19:55
Juha Ojajärvi wrote: 22 May 2024, 17:07
Per-Erik Odh wrote: 21 May 2024, 18:50 Jag tror fortfarande att det ska lösa sig på något sätt!
Grundar sig din tro på något faktabaserat eller är det bara jag som inte får komma med "massa påståenden"? 😂
Säger man att man tror så tror man. Säger man att man vet så vet man. Säger man att man vet utan att veta är man en lögnare. Typ så funkar det.

Det jag med säkerhet vet är det som sades på det omtalade mötet och det var att det fanns namn som kunde tänka sig att låna ut flera hundra tusen om det finns en trovärdig plan för hur vi tar oss ur detta utan en kk. Vad det är värt vet väl ingen utom den inre cirkeln.

Sedan har jag hört både ditt och datt och där har det varit siffror på både en och två miljoner som säkrats upp. Sådant hoppas jag stämmer med tanke på källorna men att det skulle stämma vet man ju inget om förrän den dan det uttalas eller att man får klart för sig att det bara är mys.

Beskeden senast kändes där och då nattsvarta men vid närmare eftertanke så förändrar ju inte beskedet från kommunen någonting. De har ju ett regelverk att förhålla sig till och de reglerna har vi ju varit medvetna om hela tiden. Naturligtvis även styrelsen.

Hoppet Juha, det är det sista som överger en :)
Känns det inte som att den dagen då man säkrat dessa pengar, redan borde varit här? Med tanke på att skulden till kommunen, ökade på den befintliga skulden, som ligger hos KF?

Det är ju bara gå till dig själv. Hade du valt att betala av ett sms-lån så fort du fick in pengar eller dragit ut på det, så den skulden hamnade hos kronofogden för en eventuell personlig konkurs? Med en liten nätt ränta på 8%.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5353
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Juha Ojajärvi wrote: 22 May 2024, 20:15
Per-Erik Odh wrote: 22 May 2024, 19:55
Juha Ojajärvi wrote: 22 May 2024, 17:07
Per-Erik Odh wrote: 21 May 2024, 18:50 Jag tror fortfarande att det ska lösa sig på något sätt!
Grundar sig din tro på något faktabaserat eller är det bara jag som inte får komma med "massa påståenden"? 😂
Säger man att man tror så tror man. Säger man att man vet så vet man. Säger man att man vet utan att veta är man en lögnare. Typ så funkar det.

Det jag med säkerhet vet är det som sades på det omtalade mötet och det var att det fanns namn som kunde tänka sig att låna ut flera hundra tusen om det finns en trovärdig plan för hur vi tar oss ur detta utan en kk. Vad det är värt vet väl ingen utom den inre cirkeln.

Sedan har jag hört både ditt och datt och där har det varit siffror på både en och två miljoner som säkrats upp. Sådant hoppas jag stämmer med tanke på källorna men att det skulle stämma vet man ju inget om förrän den dan det uttalas eller att man får klart för sig att det bara är mys.

Beskeden senast kändes där och då nattsvarta men vid närmare eftertanke så förändrar ju inte beskedet från kommunen någonting. De har ju ett regelverk att förhålla sig till och de reglerna har vi ju varit medvetna om hela tiden. Naturligtvis även styrelsen.

Hoppet Juha, det är det sista som överger en :)
Känns det inte som att den dagen då man säkrat dessa pengar, redan borde varit här? Med tanke på att skulden till kommunen, ökade på den befintliga skulden, som ligger hos KF?

Det är ju bara gå till dig själv. Hade du valt att betala av ett sms-lån så fort du fick in pengar eller dragit ut på det, så den skulden hamnade hos kronofogden för en eventuell personlig konkurs? Med en liten nätt ränta på 8%.
Jag hade aldrig tagit ett sms lån. Även dumhet har sina gränser.

Jag vet naturligtvis vad som talar emot och vad som är konstigt. Men jag vet ju inget om hur resonemanget i styrelse och ledning går och anledningen till det. Så länge man inget vet är det väl inget fel att hoppas på miljonerna?
För mig är det inget svårt alls att försöka se ljusglimtar eftersom alternativet är helt otänkbart!
Vill du leva eller vill du dö? Är svaret att du vill leva så är det väl självklart att man går på det spåret.
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 986
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Anders Åstebro »

Jag får känslan av att här väntar vi på att en ”mirakel man” skall knacka på dörren till Skövde IK’s styrelserum där de har ett möte om ”Skall vi leva eller skall vi dö!”…

Typ så som det skedde en gång i tiden i ”Gnällbältets” huvudstad Örebro.
En dag kom det en man vid namn Mikael Fahlander in på deras arena/ishall köpte först sig ett häfte med billotteri, sedan knackade han på dörren in till rummet å klev in.
Han presenterade sig antagligen på något sätt och förklarade att han fått höra om deras ekonomiska bekymmer.
Han frågade hur mycket det rörde sig om och när han sedan fick det så bad han om ett konto
där han kunde sätta in en ”liten slant”…:
Umgefär så gick det till när Örebro började sin resa tillbaks till finrummen inom hockeyn fick jag till mig den dagen då Skövde IK spelade sin första match i kvalet mot Örebro.

En match som vi förlorade med ett par mål och inte var speciellt välspelad…
Resten av resan blev desto bättre utförd av spelarna…😅

Detta ”mirakel” som skedde i Örebro då lär nog inte ske här i Skövde idag tror jag, men förstår att det finns somliga som hoppas 🙏 på något liknande, så och jag.

Detta med SIK’s ekonomi har ju varit något av en färgad tråd i i trassligt garnnystan nu under många års tid.
Och här har inte mig veterligen inte någon ”mitakelman” visat sig ännu utan den ”färgade tåten” har nystats upp på annat sätt för att sedan tappats så det trasslat till sig igen.


”Vill vi leva eller vill vi dö!”
För mig känns det som att skall det finnas någon 🏒 verksamhet hockey 🥅 kvar här i Skövde i framtiden så behövs det till något radikalt.
Valen som finns ser jag som rätt enkla egentligen och båda valen som jag tänker på handlar om att ”Rätta mun efter matsäcken”.
Antingen löses problemet med personer som skjuter till kapital ochblöser utan skulderna som finns nu.
Vilka det är och hur det skall gå till har jag inte en susning om och tänker inte lägga någon energi på att ta reda på heller för den delen.
Eller så får det bli en total ”kapitulation” och försätta klubben i KK, vilket kan kännas som ett nederlag här och nu, men som kan vara starten för något nytt och hållbart.

Oavsett vilket allternativ det blir så finns det bara en väg att gå i framtiden som jag ser det och det är att ”Rätta mun efter massäcken” och inte tro att vi kan leva över våra tillgångar och använda på ett osunt sätt igen.

Det kommer handla om både ekonomiska och mänskliga resurser som vi måste hushålla med och/eller nyttja på bästa sätt i framtiden.
Jag antar att det finns mänskliga eldsjälar som vill bli nyttjade, men sedan måste dessa få ett stöd från medlemmar i en framtida tänkt organisation.
Hur som haver så måste allt som sker framöver handla om att ”Rätta mun efter massäcken”…

Det måste till en förändring på många plan om hockeyn skall någon framtid i staden vid det glimrande berget Billingen.
Post Reply